Мета. Поглибити знання учнів про подільських майстрів слова. Познайомити з життєвим шляхом і творчим доробком Г. Храпача. Розвивати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів. Формувати громадянську компетентність. Виховувати любов і повагу до рідного краю.
Матеріал до уроку: виставка книг, мультимедійна презентація.
Хід уроку
I. Організація учнів.
II. Повідомлення теми і мети уроку. (Слайд 1)
- Ви готувались до уроку позакласного читання. І сьогодні настав час відправитись в подорож у творчу країну Григорія Храпача - письменника подільського краю, нашого земляка.
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? В кінці уроку підведемо підсумок, чи справдились ваші сподівання.
Ш. Ознайомлення з біографією Г. Храпача. (Слайди 2-5)
Вчитель:
- Григорій Якович Храпач народився 23 червня в с. Гелетинці Хмельницького району.
Від пастухів Грицько навчився грати на сопілці, балалайці, мандоліні, скрипці. Ще- малював. У третьому класі написав перші вірші, у п'ятому -казки, які сам ілюстрував, та оповідання.
Почалася Велика Вітчизняна війна. Після визволення Поділля від німецько - фашистських загарбників пішов на фронт. Був поранений. Має бойові нагороди. У повоєнні роки навчався в Інституті прикладного мистецтва. Ще тоді виступав у газетах, журналах, а картини експонувалися на виставках.
Окремими виданнями вийшли такі книги Григорія Храпача: „ Струмок", ,Джерело", „Ластів'ята", „ Хто відгадає", ,Казки", „Сто загадок", „Золотава, або пригоди золотої бджілки", „Я заграю на дуду", „Жайворонки над нивою"
ІV. Мандрівка у творчість Г. Храпача
1. Робота з виставкою книг (І група). (Слайди 6-10)
2. Обговорення прочитаних творів (ІІ група) . (Слайди 12-16)
Вірші:,,Пряля’’, ,,Струмок’’. Оповідання ,,Друзі’’, ,,Ластів’ята’’, ,,Джерельце’’.
3. Турнір «Кмітливих» ( ІІІ група)
- Григорій Храпач написав для малюків чимало загадок. Відгадайте загадки, які підготували учні. (Слайди 17-22)
Біля нашого села
Вибігла із джерела:
Між лугами, між полями,
Між крутими берегами
Ген — до моря побрела. (Річка)
Ну й же кінь-волокінь
Силу має, поле крає
З краю в край:
Де він ходить,
Щедрий вродить урожай. (Трактор)
Була сижуха в семи кожухах
Порозрізали, пороздягали.
Сидить сижуха, животик чуха –
Весела наче, а кухар плаче. (Цибуля)
Жовтобокий карапуз
Йшов городом та й загруз,
Бо насіння стільки має,
Що аж боки розпирає. (Гарбуз)
Що воно за дивна птиця?
Світла денного боїться,
Дзьоб гачком, великі очі,
І не спиться їй щоночі.
— Ху-ху-гу!
— кричить-співа.
Відгадали? Ні? (Сова)
Маю ріжки й пір’я,
Хоч не птах, не звір я.
От постеле постіль мати,
Будем разом ночувати –
Кухонько до вушка, я м’яка … (Подушка)
V. Робота над оповіданням ,,Вишенька вродила’’.
1. Вступне слово вчителя.
- Сьогодні ми будемо читати оповідання ,,Вишенька вродила’’. Наш край здавна славився своїми садами. А українці були гарними садівниками. Нам свої „цікавинки” про вишню розкажуть діти (ІV група). (Слайди 24-27)
- Вишневий сад супроводжує наші оселі хтозна й відколи. Дуже багато у нас поселень з „ вишневими” назвами? Вишневе, Вишняки, Вишнівка..
- Любов і пошана народу дуже помітно відбилася у народному побуті, звичаях, усній народній творчості, оспівана у піснях.
- Цвіт вишні, вплетений у вінок – це символ материнської любові. Вишня – оберіг від злих сил. Якщо біля хати росли вишні, то там не буде гуляти нечиста сила.
Фізкультхвилинка
2. Читання оповідання вчителем.
3. Словникова робота: зарясніла, красно дякую, тупцяє. (Слайд 29)
4. Напівголосне читання учнями.
5. Гра ,,Дуель’’. Групи ставлять одна одній запитання за змістом.
6. Вибіркове читання твору. (Слайди 30-33)
7. Робота в групах над прислів’ями. (Слайд 34)
Учні складають прислів’я за його частинами, вибирають прислів’я, яке виражає головну думку твору:
- Біля сонця тепло, а біля матері добре.
- Яке дерево, такі й квіти, які батьки, такі і діти.
- Не краса красить, а розум.
- Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько.
VІ. Підсумок уроку.
- З творчістю якого письменника нашого краю ми сьогодні знайомились?
- Які твори він написав?
- Чи виправдались ваші сподівання?
VІІ. Домашнє завдання
- Наступного уроку ми будем працювати над темою: „Людина починається з добра". Підготуйте оповідання Василя Сухомлинського.
|